Novinky.cz | Do Logické olympiády se přihlásilo rekordních 94 tisíc žáků

Sotva půl roku po vyhlášení výsledků 14. ročníku odstartoval podle standardního harmonogramu 15. ročník Logické olympiády, soutěže pořádané Mensou ČR. Klání podle organizátorů nabývá na oblibě, v základním kole soutěží v těchto dnech 94 657 dětí z 3751 škol v celém Česku. Počet soutěžících i škol je za historii olympiády nejvyšší.

Po dvou letech ovlivněných pandemií covidu-19 tým pořadatelů věří ve standardní schéma této soutěže, jejímiž dlouholetými generálními partnery jsou Nadace The Kellner Family Foundation a škola Open Gate.

Největší počet žáků a studentů letos soutěží v Jihomoravském kraji - více než 13 tisíc. Druhým co do počtu účastníků je Moravskoslezský kraj s téměř 11 500 soutěžícími, o tisíc méně pak je přihlášených ve Středočeském kraji a na čtvrté příčce je Praha. Do Logické olympiády se zapojili děti a mladí lidé ze všech čtrnácti krajů České republiky.

„Jsme rádi, že se základna soutěžících stále rozšiřuje. Je vidět, že do Logické olympiády nehlásí učitelé jen premianty, ale i další děti. Soutěž tak dnes plní funkci plošného screeningu talentů,“ uvedla k tomu koordinátorka soutěže Lucie Měchurová z Mensy ČR.

Ráda bych změnila přístup k výuce matematiky na školách. Místo memorování vzorečků a učení postupů nazpaměť bych využila podnětné otázky, které vedou studenty k zamyšlení a učí je logicky si odvodit teorii.
Kateřina Panešová

Kateřina Panešová

stipendistka projektu Univerzity

Není snadné nadání odhalit

Fakt, že je pro učitele leckdy obtížné odhalit skrytý talent, potvrzuje i Česká školní inspekce. Podle té je hlavním důvodem to, že učitelé nemají s identifikací a vzděláváním mimořádně nadaných dětí zkušenosti.

„Díky Logické olympiádě se nám každý rok podaří objevit hned několik nadaných dětí, jejichž výsledky často překvapí nejen učitele, ale i rodiče,“ dodala Měchurová.

Matematika a logika nejsou jen doménou mužů

Nejpočetnější kategorií Logické olympiády je kategorie B. V té soutěží žáci druhého stupně základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.

Právě v této kategorii loni doslova excelovala např. Eliška Kuráňová. Na šesté příčce dosáhla nejlepšího umístění ze všech přihlášených dívek. Tato studentka pražského gymnázia Nad Alejí nesoutěžila v Logické olympiádě poprvé - objevila ji už v páté třídě, kdy ji přihlásili rodiče. Od té doby se zúčastnila čtyřikrát, vždy postoupila do krajského kola a třikrát do celostátního finále. Loňská pozice v první desítce celorepublikového finále ale byla tím nejlepším umístěním.

„Baví mě to. Je to úplně jiná soutěž než třeba matematické olympiády. Řeší se tvary, prostorové uspořádání a další logické úkoly,“ popsala Eliška, která letos poprvé soutěží mezi nejstaršími v kategorii C.

Skutečnost, že logika a matematika už dávno není doménou mužů a že může bavit i ženy, potvrzuje také Kateřina Panešová (na úvodní fotografii článku), studentka matematiky na Oxfordské univerzitě v Británii, kterou podporují Nadace The Kellner Family Foundation a Bakala Foundation.

O matematiku se začala hlouběji zajímat na střední škole, inspirací jí byla její učitelka. Sama by se ráda stala pedagožkou. Na tom, aby žáci získali kladný vztah k matematice, pracuje ale už nyní během studií: patří do týmu vedoucích a přednášejících na Letní škole matematiky a fyziky, loni byla spoluorganizátorkou kulatého stolu na téma Jak učit matematiku.

„Ráda bych změnila přístup k výuce matematiky na školách. Místo memorování vzorečků a učení postupů nazpaměť bych využila podnětné otázky, které vedou studenty k zamyšlení a učí je logicky si odvodit teorii,“ tvrdí a doplňuje, že každý člověk přirozeně rád přichází věcem na kloub.

Důležité podle ní je, aby obtížnost řešených úloh byla přiměřená a řešitele posouvala kupředu.