Kateřina Panešová
stipendistka projektu Univerzity
Fakt, že je pro učitele leckdy obtížné odhalit skrytý talent, potvrzuje i Česká školní inspekce. Podle té je hlavním důvodem to, že učitelé nemají s identifikací a vzděláváním mimořádně nadaných dětí zkušenosti.
„Díky Logické olympiádě se nám každý rok podaří objevit hned několik nadaných dětí, jejichž výsledky často překvapí nejen učitele, ale i rodiče,“ dodala Měchurová.
Nejpočetnější kategorií Logické olympiády je kategorie B. V té soutěží žáci druhého stupně základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.
Právě v této kategorii loni doslova excelovala např. Eliška Kuráňová. Na šesté příčce dosáhla nejlepšího umístění ze všech přihlášených dívek. Tato studentka pražského gymnázia Nad Alejí nesoutěžila v Logické olympiádě poprvé - objevila ji už v páté třídě, kdy ji přihlásili rodiče. Od té doby se zúčastnila čtyřikrát, vždy postoupila do krajského kola a třikrát do celostátního finále. Loňská pozice v první desítce celorepublikového finále ale byla tím nejlepším umístěním.
„Baví mě to. Je to úplně jiná soutěž než třeba matematické olympiády. Řeší se tvary, prostorové uspořádání a další logické úkoly,“ popsala Eliška, která letos poprvé soutěží mezi nejstaršími v kategorii C.
Skutečnost, že logika a matematika už dávno není doménou mužů a že může bavit i ženy, potvrzuje také Kateřina Panešová (na úvodní fotografii článku), studentka matematiky na Oxfordské univerzitě v Británii, kterou podporují Nadace The Kellner Family Foundation a Bakala Foundation.
O matematiku se začala hlouběji zajímat na střední škole, inspirací jí byla její učitelka. Sama by se ráda stala pedagožkou. Na tom, aby žáci získali kladný vztah k matematice, pracuje ale už nyní během studií: patří do týmu vedoucích a přednášejících na Letní škole matematiky a fyziky, loni byla spoluorganizátorkou kulatého stolu na téma Jak učit matematiku.
„Ráda bych změnila přístup k výuce matematiky na školách. Místo memorování vzorečků a učení postupů nazpaměť bych využila podnětné otázky, které vedou studenty k zamyšlení a učí je logicky si odvodit teorii,“ tvrdí a doplňuje, že každý člověk přirozeně rád přichází věcem na kloub.
Důležité podle ní je, aby obtížnost řešených úloh byla přiměřená a řešitele posouvala kupředu.
2025 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION