Petra Dobešová 2024

Musíme rozvíjet silné stránky žáků, říká ředitelka školy Open Gate

Petra Dobešová 2024

Na gymnáziu Open Gate v Babicích u Prahy proběhlo středočeské kolo soutěže Logická olympiáda, která je určená pro bystré děti všech věkových kategorií. Škola Open Gate spolu s nadací The Kellner Family Foundation konání Logické olympiády dlouhodobě podporuje a sama do ní nominuje své studenty. Proč je Logická olympiáda důležitá a jak zmíněná škola obecně přistupuje k nadaným dětem, objasnila v rozhovoru její ředitelka Petra Dobešová.

Daří se odhalovat nadané studenty i pomocí přijímacích zkoušek na střední školy a gymnázia?

Samotné jednotné přijímací zkoušky vám toho o přirozené inteligenci, nebo chcete-li nadání studenta, moc neřeknou. Dobrá škola má proto vedle jednotných testů i vlastní školní část přijímaček, kterou může otestovat studijní předpoklady uchazeče i jeho soulad s filozofií dané školy.

Na většině českých škol bohužel přetrvává praxe, že výchovní poradci jsou primárně pro ty, kteří v učení zaostávají. Ti, kteří se učí dobře, si přece poradí sami…

Mohou o nadání něco napovědět výsledky ze soutěží, jako je Logická olympiáda a další školní olympiády?

Logická olympiáda je skvělá v tom, že mimo samotné testy nevyžaduje žádné extra znalosti. Je to nízkoprahový způsob, jak se dozvědět, že má dítě logické myšlení, což je základní předpoklad pro studium na gymnáziu. Pro rodiče i dítě samotné to může být jeden z indikátorů, jestli je pro ně právě třeba osmileté gymnázium vhodná cesta.

Logická olympiáda je skvělá v tom, že mimo samotné testy nevyžaduje žádné extra znalosti. Je to nízkoprahový způsob, jak se dozvědět, že má dítě logické myšlení, což je základní předpoklad pro studium na gymnáziu.

Petra Dobešová

Petra Dobešová

ředitelka školy Open Gate

Jak by měly školy pracovat s talentovanými dětmi, aby rozvíjely jejich nadání?

Mimořádně nadané děti bývají někdy ve třídách na okraji kolektivu a nechtějí se raději moc projevovat, aby nevyčnívaly. Základem je tedy vytvářet ve třídách bezpečné, tolerantní prostředí, kde se děti nemusí bát vynikat. V rámci hodin pak dobře funguje diferenciace výuky, kdy mohou učitelé dávat studentům různě obtížná zadání.

V hodinách ale asi není čas na všechno…

To není. Mimořádně nadané studenty je potřeba podporovat nejen během výuky, ale i v rámci mimoškolních aktivit.

A to jak?

Škola by měla studentům proaktivně nabízet cesty, jak mohou mimo výuku rozvíjet svůj talent. Na Open Gate máme v tomto směru dobré zkušenosti s akademickými kluby, ve kterých mají studenti šanci se potkávat s dalšími dětmi s podobnými zájmy. Kluby jsou založené na mentoringu učitele a předávání zkušeností od starších studentů k mladším.

To od studentů každopádně vyžaduje vlastní aktivitu.

Ano, aktivní zájem ze strany studentů je základní předpoklad. Když jim ale škola dá podporu, funguje to.

Škola by měla studentům proaktivně nabízet cesty, jak mohou mimo výuku rozvíjet svůj talent.

Petra Dobešová

Petra Dobešová

ředitelka školy Open Gate

Můžete uvést nějaký příklad?

Naposledy u nás takto sami studenti iniciovali založení knižního klubu. Ukázalo se, že ani diferenciace ve výuce některým nadšeným čtenářům nestačí a chtěli víc. Ve čtenářském klubu teď čtou složitější knihy a pod vedením učitele o nich debatují.

Patří vlastně mimořádně nadané děti mezi premianty třídy?

Když si najdou téma, které je zajímá, dokážou podat nadstandardní výkon. Úplně je to pohltí. Na druhou stranu jsou tyto děti často velice křehké. Kladou si na sebe velké nároky a mají posunuté hranice toho, co by chtěly umět. Samy si na sebe si vytvářejí tlak na výkon a některým to může ublížit. Škola by s nimi proto měla umět pracovat a dát jim odpovídající podporu.

Jakou roli mají v rozvoji nadání výchovní poradci?

Na většině českých škol bohužel přetrvává praxe, že výchovní poradci jsou primárně pro ty, kteří v učení zaostávají. Ti, kteří se učí dobře, si přece poradí sami. Jsou nadaní a nepotřebují nic navíc. Vede to k unifikaci, kdy dítě tlačíme ve slabých stránkách na průměr – místo abychom rozvíjeli jeho silné stránky a umožnili rozvoj mimořádného talentu.

Optimálně by mělo školní poradenské centrum sloužit všem studentům a individuálně s nimi řešit jejich osobní rozvoj.

Petra Dobešová

Petra Dobešová

ředitelka školy Open Gate

Co tedy s tím?

Optimálně by mělo školní poradenské centrum sloužit všem studentům a individuálně s nimi řešit jejich osobní rozvoj. Od vhodných volnočasových kroužků přes volitelné předměty až po konzultace ohledně výběru vysoké školy.

Ráda bych zároveň připomněla, že na Open Gate studují díky stipendijnímu programu Nadace The Kellner Family Foundation také talentované děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Vyžadují nějaký specifický přístup?

Tato sociální stipendia čerpá zhruba třetina našich studentů. Jsou to motivované děti se studijním potenciálem, které ale vyrůstají ve složitých rodinných podmínkách a bez pomoci zvenčí by gymnázium pravděpodobně nikdy nevystudovaly. Bydlí u nás na studentské koleji a pocházejí ze všech koutů Česka. V jejich případě někdy bývá nadání skryté a má různorodé projevy. Je potřeba rozvíjet ho individuálně, postupnými kroky s výchovnou poradkyní.

Za těch bezmála 20 let, co se v Open Gate rozvoji talentovaných dětí z neúplných rodin věnujeme, pro ně máme vyvinutou ucelenou metodickou podporu.

Rozhovor původně vyšel na webu Novinky.cz