Jedním z pilířů naší práce jsou důkazy o učení. V textu se vracíme k úplným základům – k tomu, jaké mohou být zdroje důkazů o učení. Může posloužit jako výchozí materiál pro společnou diskusi s kolegy v kabinetě nebo ve sborovně.
07. 02. 2023
3 minuty čtení
Po přečtení textu můžete společně hledat odpovědi na otázky:
Jaké zdroje důkazů o učení převážně využívám? Proč?
Na jaké zdroje zapomínám? Proč by mi mohly pomoct?
Jak začlenit do své praxe sběr důkazů i z dosud opomíjených zdrojů?
Jak si v tom můžeme vzájemně pomáhat?
Učení z velké části probíhá skrytě. Do hlav nevidíme. Můžeme nicméně sledovat a shromažďovat leckteré projevy učení. John Hattie rozšířil do pedagogického myšlení představu „zjevného učení“, „viditelného učení“ (visible learning). Učení, které zanechává viditelné stopy, z nichž můžeme usuzovat na to, co se odehrává v mysli učícího se žáka. Mimochodem, slova „visible“ a „evidence“ mají stejný základ „-vis-/-vid-“ a i v češtině ho máme ve slovech vidět, viditelný.
Viditelné a slyšitelné stopy žákova učení se zájmem zkoumáme – rozebíráme je a interpretujeme, když posuzujeme žákův posun a to, jak k němu přispěla naše vlastní práce. Využívá je i žák sám, když reflektuje a hodnotí své učení.
Hovoříme o důkazech o učení. Někdy používáme pojem evidence, který má v tomto kontextu stejný význam.
z pozorování žáka při učení (a naslouchání tomu, co žák při učení říká);
z rozhovorů se žákem;
z produktů, které vznikají při žákově učení.
Je užitečné porovnávat mezi sebou data (informace) pocházející ze všech tří zdrojů a vytvářet si plastičtější i přesnější a spolehlivější obraz o žákově učení. Říkáme tomu triangulace.
Důležité je včas připomenout, že to neděláme (většinou) proto, abychom dali žákovi spravedlivější známku, ale především proto, abychom lépe vyučovali – lépe rozuměli svým žákům a jejich potřebám.
Triangulace neznamená, že současně žáka pozorujeme, vedeme s ním rozhovor a ještě sbíráme jeho produkty. Jde o to, abychom se dlouhodobě nezaměřili převážně jen na jeden zdroj důkazů, třeba na produkty v podobě vyplněných pracovních listů.
Když si učitelé sami pro sebe dělají přehled o tom, na základě čeho vyhodnocují žákovo učení, velmi často přicházejí na to, že přeceňují práci s produkty a mnohem méně pozornosti věnují rozhovorům a pozorování k získání informací o žákově učení.
Produkty vznikající v průběhu žákova učení mají velkou výhodu v tom, že jsou materiální a uchovatelné. Při pozorování a při rozhovorech se žáky nemůžeme spoléhat na paměť. Živý zážitek překryjí další události a my po čase zjistíme, že nám zbyl jen jakýsi dojem, který nám v porozumění žákovu posunu moc nepomůže. Vyplácí se zavést si nějaký zvládnutelný záznamový systém.
Připomeňme si některé konkrétní zdroje informací o žákově učení, které patří do jednotlivých oblastí.
„Jak mohu hovořit se svými žáky, abych zjistil/a, jak moc rozumí tomu, čemu se učíme?“
Konzultace učitel – žák (známe dobře z dílny čtení a z dílny psaní)
Rozhovor nad žákovým portfoliem nebo nad dílčím produktem
Formy řízeného rozhovoru s předem zvolenými otázkami
Pozorování
„Jak mohu pozorovat své žáky při učení, abych zjistil/a, jak moc rozumí tomu, čemu se učíme?“
Epizodické záznamy z pozorování / průběžné záznamy (tip uveden níže)
Poznámky do předem připravených formulářů
Audio nebo videonahrávka (případně s přepisem)
Fotky
Produkty
„Které produkty žáků mám rozebírat, abych zjistil/a, jak moc žáci rozumí tomu, čemu se učíme?“
Drobné dílčí žákovy produkty vznikající v průběhu učení (v evokaci, v uvědomění, v reflexi)
Výstupy z projektů, kulminační zadání (takové, které vyžaduje současnou aplikaci postupně získávaných dovedností a znalostí)
V badatelství záznamy z různých fází procesu bádání (otázky – hypotézy – návrh experimentu – záznam z experimentu – vyhodnocení)
V pisatelství texty z různých fází psaní a podklady pro vlastní texty, portfolio textů
Kvízy, testy, písemky
Sebehodnoticí listy a záznamy
V ideálním světě máme předem dobře rozmyšleno, jaké informace o žákově učení potřebujeme, abychom mohli jeho posun v učení posoudit (my učitelé, ale i žák sám). Co budeme sbírat? Co nám opravdu prozradí, nakolik se žák přiblížil ke sledovanému cíli učení a naplnil kritéria úspěchu?
Napište si, co a proč chcete v dané hodině pozorovat. (např. Jak si žáci budou navzájem zdůvodňovat, proč jsou podle nich důležité ty informace, které si individuálně v textu podtrhli jako důležité.)
Určete si žáky, které budete pozorovat (2–4; příště budete pozorovat zase jiné děti).
Pořiďte si podložku s klipem.
Při pozorování dvojice si přepulte papír A4 – každá polovina je pro jednoho žáka.
Zapisujte, co žák řekl, popř. co při tom udělal. Představte si, že jste rekordér nebo kamera – nic nehodnoťte.
Po pozorování můžete vzniklý záznam uložit do složky k jednomu ze žáků, který vás z nějakého dobrého důvodu v danou chvíli více zajímá, nebo můžete záznam okopírovat a vložit ho do složek obou žáků. (V některých třídách se kopie takového záznamu dostane i do žákova portfolia.)
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION