Vyšší požadovaná úroveň cizího jazyka na konci základní školy, povinnost angličtiny od první třídy anebo zavedení povinného druhého jazyka od sedmé třídy. To jsou jen některé ze změn aktualizovaných rámcových vzdělávacích programů, které představilo ministerstvo školství. Experti z našeho nadačního projektu Pomáháme školám k úspěchu se podíleli na přípravě čtenářské a pisatelské gramotnosti Rámcových vzdělávacích programů. V pořadu Školní hlášení na TN Live se změnám detailně věnovala Hana Košťálová, programová ředitelka projektu.
zdroj: TN.cz
25. 02. 2025
2 minuty čtení
První rámcově vzdělávací programy (RVP) vydal stát už před více než 20 lety. Fungují na základě státem stanoveného rámce, co se má učit, což pak jednotlivé školy ve vyučování naplňují. Tento princip zůstává i nadále, mění se především obsah.
Nově pojaté jsou klíčové kompetence, což je určitý základní přehled vědomostí, schopností, dovedností, ale také třeba postojů a hodnot důležitých pro vzdělávání i uplatnění ve společnosti. "Máme je jinak uspořádané a je jich jiný počet. Osm, což je z mého hlediska opravdu hodně. Nejsem si jistá, co ukáže praxe, jestli by nebylo užitečné je nějak zredukovat," obává se programová ředitelka.
Ke změnám dochází i u průřezových témat, která prostupují všechny předměty. RVP nyní nově definují dvě základní gramotnosti, které se prolínají celým vzdělávacím procesem – logicko-matematickou gramotnost a čtenářskou a pisatelskou gramotnost. Stále máme český jazyk i matematiku, neznamená to, že upouštíme od těchto samostatných předmětů. Dále je v rozvrzích najdeme. Nicméně za tyto dvě oblasti, gramotnosti, nyní přebírá odpovědnost celá škola," popisuje.
Konkrétně dovednostmi čtení a psaní se mimo jiné zabývá projekt Pomáháme školám k úspěchu. „Věříme tomu, že čtenářství a pisatelství jsou hodně podstatné pro celou vzdělávací dráhu dítěte,“ poznamenává Košťálová. „Momentálně pomáháme asi 160 školám,“ přibližuje.
Po zkušenostech z praxe zmínila Košťálová i princip, s nímž podle ní české školství bojuje, a sice soustavnost. „To znamená dokázat vyučovat tak, aby děti mohly vzděláváním postupovat systematicky v nějaké návaznosti. Právě tomu by mohlo nové kurikulum pomoci. Uvidíme, nepůjde to ale samospádem. Je potřeba, aby učitelé měli v této věci velikou podporu, mohli se spolu hodně bavit a aby jejich konání bylo opravdu soudržné,“ upozorňuje.
Jak říká Košťálová, pro většinu změn bude stačit, když ve školách naváží na dosavadní vzdělávací programy, jež si vytvořily, a přizpůsobí se. „Některé typy nových výstupů však budou náročnější. Například v dějepise. Mně se líbí, jak je dějepis zpracován, ale výstupy jsou zformulované způsobem, na který běžný český dějepisář asi není úplně zvyklý,“ doplňuje.
2025 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION