Hana Košťálová
odborná konzultantka projektu
A dodává, že k šíření příkladů dobré praxe z projektových škol dochází i díky otevřeným hodinám, sdílením a dalším akcím, které pořádají projektové školy pro ostatní ve svém okolí. Vzdělávání pedagogů přímo ve škole vede ke změnám učitelovy praxeHodnocení zkušeností s projektem prokázalo vyšší účinek profesního vzdělávání pedagogů přímo na škole, oproti ad hoc docházce na externí vzdělávací semináře mimo školu. To je ostatně v souladu se zkušenostmi ze zahraničních vzdělávacích systémů, kde se prokazuje, že tento způsob profesního učení vede ke skutečné změně učitelovy praxe a především k lepším výsledkům učení u dětí.
Graf 1: Konstruktivistický přístup učitelů k výuce: porovnání postoje učitelů k výuce na 2. stupni veřejných základních škol
Rozbor hodiny a společné sdílení zkušeností je spojeno s častější implementací změn přímo do výuky a vede k vyšší spokojenosti pedagogů v učitelské profesi. 95 % učitelů 1. stupně ze škol zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu uvedlo, že je se svou profesí spokojeno, 92 % plánuje v kariéře pedagoga pokračovat, jak dlouho bude moci. Osm z deseti dotázaných učitelů je na svou profesi hrdých. To je o 14 % více, než uvádí projekt TIMMS realizovaný mezi učiteli 1. stupně základních škol.
Graf 2: srovnání spokojenosti učitelů v zaměstnání
změna kultury školy, která se projevuje zaměřením výuky na potřeby žáků a zlepšením vztahů a spolupráce v celé škole;
vzájemný respekt mezi učiteli, ale i učiteli a žáky;
výraznější příležitosti k efektivnímu profesnímu růstu pedagogů;
prohloubení spolupráce s rodiči žáků, mezi učiteli v pedagogickém sboru i mezi školami;
posun v subjektivním vnímání zdatnosti pedagogů a jejich sebedůvěře.
2025 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION