09. 08. 2018
2 minuty čtení
Mottem letošní Letní školy je výrok novozélandského pedagoga J. Hattieho:
“Každý žák má nárok na vynikajícího učitele, a to ne náhodou, ale cíleně“:
„Každý žák...
nejen někteří, nejen ti, jejichž rodiče si to mohou dovolit, nebo žáci mající „štěstí“ v podobě dobré školy v blízkém okolí
...má nárok...
ano, žáci mají právo na kvalitní vzdělávání
...na vynikajícího učitele...
takového, který si s dítětem vybuduje pevný vztah, rozumí svému předmětu i tomu, jak jej vyučovat, a vyhodnocuje dopad své výuky
...ne náhodou...
vzdělávání dětí nemá být ponecháno náhodě; naopak - nároky kladené na dítě se nemají lišit učitel od učitele, každé dítě má mít zaručenou nejvyšší úroveň očekávání
...ale cíleně.“
existují postupy, které fungují, jsou-li využity v pravý čas
Účastníci letní školy čtenářství budou v Brně během šesti dnů hledat odpovědi na otázky, co mohou udělat, aby se jejich žáci ještě lépe učili, jak vést výuku, aby se z dětí stávali přemýšliví čtenáři i jak si mohou jednotliví členové pedagogického sboru pomoci ke zlepšení výuky vzájemně.
Během jednotlivých dílen budou odhalovat literární prostor, snažit se propojovat čtenářské a oborové cíle a na nově zapojené pedagogy čekají náměty a praktické ukázky, jak začít pracovat se čtenářským kontinuem.
Letní škola má všem účastníkům pomoci zlepšit porozumění tomu, co je čtení a čtenářství a jak je vyučovat. S rozvojem čtenářské gramotnosti se děti pravidelně zlepšují také v jiných předmětech. Vědí, jak se zachovat, když nějakému textu nerozumějí.
Hana Košťálová
programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu
Doplňuje, že právě to je cesta, jak se výuka může stát efektivnější pro každého žáka.
Všestranné zaměření setkání učitelů základních škol potvrzují též jednotlivé bloky programu:
v úterý si učitelé vyzkouší například čtení schematických zobrazení v přírodních vědách. Budou se, prostřednictvím rozboru studentských prací, věnovat otázce „Komu patří Krym?“, kterou rozeberou z pohledu různých aktérů;
na pedagogy - začátečníky bude zaměřen blok s názvem Začátky práce s čtenářským kontinuem, které popisuje vývoj dítěte od začínajícího čtenáře až k samostatnému přemýšlivému čtenáři;
ve středu se učitelé budou věnovat sdílení lekcí a kolegiální spolupráci, která je pro rozvoj výuky každého pedagoga velmi cenným nástrojem. Dává jim příležitost inspirovat se navzájem a získat zpětnou vazbu od kolegů.
Program každého dne zahájí společné ranní čtení a následovat budou pracovní dílny.
Ukážeme si třeba, jak může vypadat rozhovor nad výkony žáků a nad lekcí, ve které výkony vznikly, aby se odhalily tzv. osobní teorie učitelů účastnících se rozhovoru. A sami si to pak vyzkoušíme při lekcích kolegů i svých vlastních.
Hana Košťálová
programová ředitelka
Hana Košťálová dodává, že do další praxe by si z takové dílny učitelé měli odnést poznání, že učitelská rozhodnutí jsou ovlivněna přesvědčeními a osobními teoriemi o tom, co jak při výuce a učení funguje.
V rámci Letní školy čtenářství i letos proběhne také setkání vedoucích pracovníků 11 čtenářských škol zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu, kde zúčastnění zhodnotí dosavadní práci a připraví plány i konkrétní cíle pro další rok.
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION