Tento semestr jsem vyměnil přednáškové místnosti za jedno z center firmy Southco, Inc. Je to firma zabývající se vývojem a zároveň i výrobou komponentů do prakticky všech odvětví, od knihoven až po vojenská letadla. Říka se, že každých 50 metrů přijde člověk, aniž by o tom věděl, do kontaktu s produktem Southco.
Já osobně pracuji právě v oddělení New Product Development, které je odpovědné právě za návrhy, vývoj a následnou výrobu nových produktů a technologií. Zárověň pracuji i na optimalizaci produktů, které jsou již v dlouhodobém oběhu. Firma má několik stanovišť po celém světě a proto se vše nevyrábí na jednom místě. Stanoviště tady v Honeoye Falls je zaměřeno na produkty pro automobilový průmysl.
Každý dokáže navrhnout ideální, ale překomplikovaný komponent. Základ je navrhovat inovativně, ale hlavně tak, aby byly součástky nebo systémy vyrobitelné.
Jan Truneček
stipendista projektu Univerzity
Já osobně teď pracuji na kontraktech od firem Volvo a General Motors. Konkrétně pak na systémech zvedáni nákladních kabin (umožnění přístupu k motoru) a uchopení brzdových systémů pro automobily Chevrolet. Projekt pro Volvo je dlouhodobý a začal zrovna když jsem nastoupil (měl jsem štěstí...), a rozhodně nebude dokončen během mého působení tady. Teď jsme ve fázi testovaní prototypů v měřítku 1:12. Jsem rád, že jeden z mých nápadů se dostal do zatím finálního designu. Použití šeštiúhelníkových profilů za účelem vytvoření tření a následného efektu vybalancování závaží. Nebylo mi bohužel dovoleno ukázat fotografii tohoto systému, ale mohl jsem doložit model jednoho z prvotních návrhů, který jsem vypracoval. Jedná se o prakticky stejný princip, jen ne tak efektivní. Místo tření šestiúhelníkových profilů jsem použil dva napružené dráty s průměrem několika centimetrů.
Kontrakt od firmy GM (Chevrolet) je asi tak v polovině. Jelikož se jedná o zakázku pod určitými bezpečnostními směrnicemi, nemůžu se podílet na samotném vývoji projektu. Pracuji tedy havně na vývoji a případné optimalizaci výroby dosavadních prototypů. Jelikož se jedná hlavně o lisování, navrhuji a dohlížím na zhotovení lisovacích montážních hnízd. Několik týdnů pracuji na montážním hnízdě určeném pro slisování zamykacích brzdových systémů. Během výroby se jedná hlavně o efektivitu. Pracovníci výroby musí být schopni hnízda používat bezpečně a rychle. Design těchto komponentů je proto časově náročný. Nejde jen o to navrhnout to tak aby to správně fungovalo, ale komunikace s personálem a zakomponování jejich návrhů je také důležitá součást. Tady je ukázka jednoho z takových montážních hnízd.
Jak jsem již nastínil, mám možnost pracovat jak ve fázi vývoje, tak i samotné výroby. Zatím jsem o sobě zjistil jednu věc. Naprosto miluji navrhovat/vyvíjet komponenty/systémy. Je to práce, která je neskutečně naplňující. Mít moňost být součástí debaty o kontraktech se zástupci největších firem v oboru, navrhovat řešení a postupně sledovat, jak se návrh mění v realitu, je skutečně fantastické. Do budoucna je to rozhodně vývoj/výzkum kam bych rád směřoval. Zároveň je ale důležité říct, že komunikace s výrobními inženýry, a ostatním výrobním personálem, je ohromně důležitá. Každý dokáže navrhnout ideální, ale překomplikovaný, komponent. Základ je navrhovat inovativně, ale hlavně tak, aby byly součástky/systémy vyrobitelné. Ze školy mám zafixováno navrhovat podle výpočtů a neuhnout ani o krok.
Navrhovat efektivně je skutečně težké a chvíli mi trvalo si na to zvyknout. Po několika týdnech se ale začínám se vším sžívat a lepším se.
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION