28. 02. 2018
3 minuty čtení
Na začátek bych chtěl zmínit nedávný úspěch našeho dua Rydén & Řehák v konkurzu o hraní pro švédské školy. O přípravách na tento konkurz jsem krátce psal již ve svém minulém příspěvku, ale nyní mohu s radostí říci, že jsme uspěli a v příštím roce budeme mít možnost náš projekt „With Music Around The World“ provádět veřejně, z čehož mám velkou radost. Tento náš projekt je nejen programem hudebním, ale má i lehce vzdělávací charakter. Vybrali jsme několik zemí, skrze jejichž tradiční hudbu představujeme kulturu oněch zemí posluchačům, a to nejen prostřednictvím živé hudby, ale i mluveného slova. Právě příští měsíc představíme již finální verzi našeho programu producentům a zástupcům škol v jednom z nejvýznamnějších koncertních sálů ve Stockholmu „Musikaliska“.
Zároveň se s cellistou Johannesem Rydénem, jako duo Rydén & Řehák, připravujeme na další konkurz, tentokrát jde o hraní pro seniory během letních prázdnin, což by byla zase úplně jiná zkušenost. Kromě těchto projektů se snažíme co nejhojněji vystupovat jak na školních, tak mimoškolních koncertech, a to hlavně s naším programem postaveným na žánru Tango Nuevo. Navíc toto není jediné duo, ve kterém v současné době působím. Například přes vánoční svátky, které jsem trávil v České republice, jsem spolu s vynikající klarinetistkou Annou Paulovou odehrál několik koncertů, včetně dobročinných v rámci Tříkrálové sbírky. Samozřejmě kromě komorní hry se stále věnuji stejnou měrou i hře sólové. Jako sólista jsem si užil několik vánočních koncertů v Česku, na které se každý rok velmi těším, ale nyní už začínám připravovat program na sólový recitál zde ve Stockholmu začátkem jara. Určitě se o mnohých nadcházejících koncertech zmíním v příštím blogu, kde mimo jiné také jistě nastíním plány, jak co nejkreativněji strávit letošní letní prázdniny. Plány, které se mi již nyní začínají pomalu tvořit v hlavě.
Kromě těchto vyloženě hudebních činností mi nemálo času při studiu zabírá také má magisterská práce, na které jsem již v tomto roce začal pracovat. Vybral jsem si téma „Nahrávání a živé ozvučení akordeonu“, které mě samotného v posledních letech dost pálí a myslím, že nejen mě. Bohužel v této oblasti nejsou, na rozdíl od ostatních klasických nástrojů, prakticky žádné odborné studie a většina akordeonistů řeší ozvučení tohoto poměrně nového nástroje všelijak, ovšem ne vždy ideálně. Proto jsem se rozhodl využít technického zázemí Královské hudební akademie ve Stockholmu a s lokálním vybavením provést řadu testů a pokusů, jejichž výstupy, jak doufám, dopomohou nejen mě, ale i ostatním hráčům na akordeon dosáhnout co nejlepšího zaznamenaného zvuku. V souvislosti s tímto tématem jsem si také smluvil hodiny navíc s profesory z oddělení hudební a mediální produkce, od kterých mohu získat další užitečné informace a dovednosti.
A toto je právě další z momentů, při kterých jsem si uvědomil, jaké mám štěstí, že mohu studovat právě na této univerzitě. Zdejší školní moderní nahrávací studia, vybavení a celková technická úroveň mi přinášejí k práci nesrovnatelně lepší podmínky než ty, na jaké jsem byl zvyklý při studiu v Čechám. Proto si této možnosti obrovsky vážím a snažím se jí využít naplno.
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION