Vysoká škola chemicko-technologická je dobrý start k tomu vydržet v životě hodně stresu, návaly práce, ale zároveň získat spousty zkušeností a kontaktů.
Nebudu Vám lhát. VŠCHT opravdu není lehká vysoká škola, a ne nadarmo mi lidé říkali, že člověk musí pracovat hned od začátku, aby prošel jen tak tak. Mám za sebou již tři zápočty, jež jsem z jednoho bohužel neprošla. Naštěstí se vůbec nic neděje, protože mám ještě další dva pokusy. Avšak co je pro mě překážkou je má hrdost. Vždy jsem si držela to, že nechci psát opravné testy jen proto, abych měla lepší známku. Nikdy mi nepřišlo fér, proč já bych měla dostávat druhou šanci, když stejně v životě někdy zkrátka druhou šanci nedostaneme. Jenomže pokud neudělám tento zápočet, tak nebudu moct postoupit dál, a proto musím protentokrát udělat výjimku.
Každý, kdo mě zná ví, že se chci stát učitelkou již přes 5 let. Obecně ze statistik vyplývá, že momentálně je nedostatek okolo 5 000 učitelů v celé České republice. Nevím jak vy, ale já si myslím, že to je opravdu příliš vysoké číslo, a mělo by se s tím něco dělat. Na druhou stranu si myslím, že je lepší mít méně dobrých učitelů než mít učitele, kteří sice svojí prací žijí, ale neumí dostatečně dobře vysvětlit dětem látku, popřípadě nemají požadovanou autoritu. Na co tímto narážím je, že se setkávám s čím dál tím více učiteli, kteří mají znalosti, jen je neumí tak dobře předat, jak by bylo pro studenty potřeba. Tito učitelé ovšem neučí pouze na základních či středních školách, jak si někteří mohou myslet, ale nacházejí se i na vysokých školách. Někteří studenti z tohoto důvodu ani nechodí na přednášky, aby zbytečně neztráceli čas, když stejně neposlouchají. Avšak já jsem jedna z výjimek, která tam chodí pravidelně už jen kvůli tomu, aby mi něco neuniklo.
Co se týká specifického náhledu do každodenního života studenta VŠCHT, tak není ničím moc výjimečný, až na to, že máme povinnou tělesnou výchovu ve čtyřech semestrech ze šesti, kde jsem si samozřejmě do začátku vybrala zumbu, i když bylo na výběr okolo 45 sportů. A proto plánuji si každý semestr vybrat jiný sport, abych si našla ten, který mi vyhovuje nejvíce, což je ojedinělé, protože lidé, alespoň z naší třídy, rádi zůstávají ve své komfortní zóně. Dále jsme rozdělení do kruhů (tříd) podle specifikací, které jsme si určili v přihlášce.
Naším nynějším úkolem bylo vybrat si mezi třemi dalšími specifikacemi (chemické technologie, vodíkové a membránové technologie, chemie a forenzní chemie), kterou se budeme chtít zaobírat až do konce studia. Já jsem si vybrala chemické technologie, protože se to nejvíce přibližuje tomu, čemu se chci nadále věnovat, a to je učitelství chemie na středních školách. S tím se pojí i moje vášeň k doučování, kterému se aktivně věnuji i během studia. I když je práce do školy nadbytek, tak je potřeba se nějakým způsobem odreagovat, a doučování je to pravé ořechové pro mě. Za týden mám v průměru 7 studentů, které pravidelně doučuji on-line či prezenčně.
A co mě na tom nejvíce naplňuje? Možnost vidět pokrok a slyšet „díky“ od svých studentů za to, že jsou rádi, že zvládli test na jedničku a částečně si tím i přivydělám nějakou tu korunu.
Eliška Procházková
absolventka gymnázia Open Gate
Závěrem bych ráda zdůraznila management času. Hodně studentů a dospělých lidí s tímto má problém, ale při studiu VŠCHT je to naprosto klíčové. Umět skloubit čas nad učením, čas s rodinou či čas na práci je opravdu nelehký cíl, ale bezprostředně užitečný nejen pro studium, ale i pro budoucí život. A to bez výjimky!
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION