Průnik inženýrství s tancováním

Tento rok jsem byl aktivním členem XS Latin(1). Jde o formační skupinu latinsko-amerických tanců, což znamená tančení latinsko-amerických tanců ve formaci. Důraz je tedy kladen nejen na samotnou techniku tancování, ale také na přesnost a pohyb formací. Cambridský tým měl soutěžit v Blackpool Open Championship. Měl jsem tam jet jako rezerva.

Upřímně řečeno, soutěže v tancování mě opravdu nebaví. Člověk cestuje mnoho hodin, jen aby většinu velice dlouhého dne strávil sezením v sále. Soutěže běžně začínají ráno třeba v devět a pak končí až o půlnoci. Celkově si člověk zatancuje možná půl hodiny, pokud soutěží, ale to je vše. Zeptal jsem se trenéra, jestli je třeba, abych tam byl. Řekl mi, že to bude pro mě dobré, ledaže bych měl dobrý důvod proč nepřijít. Zdálo se mi, že říci „je to nuda“, není dobrý důvod, a tak jsem se rozhodl jet.

Celkově do Blackpoolu mělo jet přes 30 tanečníků. Náš trenér vede dva formační týmy, každý se skládá z 8 párů a více rezerv. Četl jsem si email, ve kterém organizovali ubytování a cestu do Blackpoolu (ten je asi 270 km vzdušnou čarou od Cambidge, a 6h autem). Při čtení emailu jsem zjistil, že jeden z tanečníků může pilotovat a tak má 3 místa ve svém letadle. Dal jsem cestu letadlem jako svou první preferenci. Za týden jsem byl mile překvapen, když mi bylo řečeno, že do Blackpoolu poletím.  Okamžitě jsem napsal pilotovi, aby mi řekl, o jaké letadlo se jedná, abych se o stroji mohl více dozvědět(2).

Vzhledem k tomu, že jsem ve čtvrťáku studoval modul o stabilitě letadla, nemohl jsem se letu dočkat. Součástí laboratorního cvičení onoho modulu byl let v letadle(3). Tato laborka byla ta nezábavnější, jakou jsem kdy dělal. Bylo tam v letu demonstrováno „odtržení proudnic“ (náhlá ztráta vztlaku na křídlech, kdy vám ruce zničehonic vyletí do vzduchu, jak letadlo začne padat), dutch roll(4) a spirála. Nejlepší na spirále je to, že jeden nemá ani ponětí, že se v ní řítí k zemi, protože pocit, kde je dole, neodpovídá tomu, kde je opravdu dole. Byl jsem zvědavý, jaké věci se učí o stabilitě letounů piloti.

Věděl jsem, že matičce se můj let letadlem nebude líbit, protože to bude považovat za nebezpečné. Podíval jsem se tedy na statistiky o bezpečnosti malých letadel. Podle jedné z nich jsou letadla (vztaženo na 1 km vzdálenosti) bezpečnější, podle jiné zase auta (měřeno dobou strávenou cestováním). Tento příklad krásně ukazuje, že nestačí pouze říct „letadla jsou bezpečnější“, neboť záleží na metru. Vzhledem k tomu, že člověk většinou potřebuje urazit vzdálenost, a doba strávená cestováním je tak nepřímo úměrná rychlosti dopravního prostředku, a ne naopak, jsou i malá letadla bezpečnější než automobily(5).

V den letu mě vzbudil telefon. Bouřky se hnaly na Cambridge a tak byl let přeložen z 16.00 na dopoledne. Rychle jsem si sbalil věci. Bylo to jednoduché, neboť jsem se nachystal již den před tím. I tak jsem ale dokázal si s sebou nevzít kartáček na zuby a deodorant. (Nechápu, jak se to mohlo stát, neboť tyto věci běžně používám.  No, to je jedno.) Ráno mě kamarád vyzvedl autem a odjeli jsme na letiště(6). Počasí bylo špatné. Lilo jako z konve. Naštěstí jeden ze zaměstnanců (polovina všech zaměstnanců, které jsem tam viděl) už nějaké předletové kontroly vykonal, a tak jsme nemuseli promoknout až na kost. Po nástupu do letadla jsme okamžitě vzlétli. Mraky byly nízko a tak jen několik vteřin po odlepení od země jsme byli obklopeni úplnou bělostí. Viditelnost jsem odhadoval tak na 50 metrů.

Obr. 1: Viditelnost ihned po vzletu.

Letadlo se celé třáslo, propadalo, klouzalo, natáčelo… Trochu mi to nahánělo hrůzu, jelikož země byla dosti blízko a my jsme letěli rychlostí 200 km/h. Také člověk kvůli silám působícím na letadlo není schopen říct, kterým směrem je země, a tak by jeden neměl být tolik překvapen, pokud se před ním znenadání z mraku vynoří tráva. Právě proto se pilot řídil pouze podle přístrojů. Bylo to skvělé, zbožňuji turbulence a klepání, je to jako horská dráha. Počasí se zlepšilo za 45 minut, neboť jsme mu uletěli. Zbytek letu byl klidnější. Přistání bylo těžší, neboť boční vítr byl hodně silný.

Obr. 2: Letadlo s pilotem na letišti v Blackpoolu. Toto letadlo bylo půjčeno, pilotovo letadlo prodělávalo technickou prohlídku.

Soutěž proběhla dobře. XS Latin A tým byl nejlepší mezi britskými soutěžícími. Tým, jehož součástí jsem i já, XS Latin B, se dostal do finále, což se mu před tím nikdy nepodařilo. Pro mě ale byla celá soutěž zastíněna zážitkem z dopravního prostředku, jakým jsem se na soutěž dostal.

Obr. 3: X: XS A team.

Obr. 4: Pohled z letadla. Většinou jsme letěli ve výšce 1000 nebo 3000 stop.

Ve čtvrtek jsme letěli zpět do Cambridge. Všichni jsme byli velice šťastní. Jednak pilot, který se z počátku ráno necítil dostatečně dobře na to, aby pilotoval, ale udělalo se mu lépe, tak se rozhodl letět. A také, že se XS týmy umístily výborně. Tak jsme si vesele letěli a poslouchali muziku, na kterou jsme tancovali. Při písničce „Defying gravity“ se pilot rozhodl provést 360 stupňový obrat v horizontální rovině. To bylo prostě to nejlepší.

Přemýšlel jsem, jak nejlépe sdělit své pocity z letu. Vzhledem k tomu, že veškeré klepání v letadle, které člověk pociťuje, je vlastně akcelerace, zapnul jsem akcelerometr na svém smartphonu, položil ho na zem a začal nahrávat. Takhle vám můžu ukázat, jak přesně jsem se cítil.

Graf 1: Srovnání přetížení z letu do Blackpoolu nalevo, a standartním letem společnosti Ryanair napravo.

Modrá křivka mapuje celkové přetížení, které člověk pociťuje. Normální přetížení je 1g, které odpovídá vlastní hmotnosti člověka, tedy tíze, kterou cítíme na zemi pořád. Oba grafy končí asi 200 vteřin před přistáním. Z grafů je patrné, že let malým letadlem je znatelně divočejší, neboť přetížení má větší rozptyl a běžně přesahuje hodnoty 1,2g a 0,8g. Co se týká představy o přetížení, vybavíte si pocit několik vteřin po odlepení se letadla od země, kdy pilot nasměruje letadlo k oblakům a začne prudké stoupání? Myslím tím ten krátký pocit těžkosti. Toto přetížení odpovídá 1.2g (na základě mého měření). Podobně, pocit lehkosti před přistáním odpovídá asi 0.8g. Let malým letadlem je z tohoto hlediska zábavnější.  

Abych to nějak shrnul. Na taneční soutěže se nejlépe dostává letadlem.

_____________________________________________________

(1) http://xslatin.org/wp/
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-28_Cherokee
(3) Jednalo se o Jetstream 31 https://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_Jetstream
(4) https://www.youtube.com/watch?v=EqeGjSl9RJc&list=PL720F1BCAB018A2D8&index=1
(5) http://www.livescience.com/49701-private-planes-safety.html
(6) https://www.google.co.uk/maps/place/Modern+Air+Self+Fly+Rental/@52.0788822,0.0477252,3593m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0xc96a4e0a1b058441!8m2!3d52.0843491!4d0.063213

 

 

 

Průnik inženýrství s tancováním
Průnik inženýrství s tancováním
Průnik inženýrství s tancováním
Průnik inženýrství s tancováním
Průnik inženýrství s tancováním