Láska jako trám? Jako Instagram!

Po dlouhém a náročném dni se usadíte na sedačku v obýváku, zapnete váš oblíbený seriál, do ruky uchopíte telefon a mimoděk otevřete Instagram. Jako první na vás vykoukne zamilovaná fotografie bývalé spolužačky, kterak se blaženě usmívá na svého přítele.

Hlavou vám prolétne myšlenka, že to, co vidíme na Instagramu, není reálné a že lidé často publikují fotky, na kterých vypadají šťastně, jen aby o tom přesvědčili své okolí. Nová studie však ukazuje, že opak je pravdou.[1]

Vědci přišli na to, že kvalita vztahu se promítá do našeho chování na sociálních sítích. V tomto případě se zaměřili na Instagram a jaké riziko představuje pro kvalitu vztahů dostupnost alternativních partnerů, které na této sociální síti můžeme snadno potkat. Kvalitu vztahu vědci definovali podle Investičního modelu vztahů[2], který rozvíjí teorii lásky v odvětví sociální psychologie. Tento model používá tři faktory, které vztah buď upevňují, nebo naopak oslabují. Tyto faktory jsou spokojenost, investice a alternativy[3]. Ideální spokojenost je dosažena, když ve vztahu převažují odměny v poměru s náklady, což partnery odrazuje od vyhledávání alternativ - jiných či pro dotyčného více vyhovujících partnerů. Investice jsou zdroje, které navyšují náklady na ukončení vztahu a zahrnují například začlenění partnera mezi rodinu a přátele či koupi společného bydlení. Dle tohoto modelu pak vysoká spokojenost, nízké alternativy a vysoké investice vedou k většímu závazku, což dvojici povzbuzuje k tomu, aby vztah nadále udržovala.

Vzhledem k tomu, že je v dnešní době komunikace skrz sociální sítě normou, výzkum aplikoval Investiční model vztahů na digitální kontext a naše chování na sociálních sítích, které jsou neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života. Představte si, že by váš partner nebo partnerka na Instagramu sledovali jiné lidi, lajkovali jim fotky, nebo si s nimi dokonce vyměňovali soukromé zprávy. Nejspíš by to naznačovalo, že hledají alternativní partnery, nebo si nechávají otevřených více možností. Pokud byste však byli zamilovaní a ve vztahu se cítili šťastní a naplnění, neměli byste problém vašeho partnera a váš vztah ukazovat světu skrz instagramové fotografie.

Přesně tohle výzkum testoval. Zúčastnilo se jej 178 párů, které dostaly za úkol zaznamenávat jejich průměrnou denní aktivitu na Instagramu za poslední týden, což výzkumníkům umožnilo sledovat, kolik společných fotek partneři sdíleli a kolik si vyměnili lajků a komentářů. Kvalitu vztahu účastníci hodnotili skrz odpovědi na různá tvrzení, například s naším vztahem jsem spokojen/a, vztah se svým partnerem/partnerkou jsem odhodlán/a udržovat, nebo lidé kromě mého partnera, se kterými bych se mohl/a stýkat, mě lákají. Výzkum ukázal, že jedinci, kteří vnímají alternativní partnery jako lákavou možnost, své vztahy na Instagramu ukazují mnohem méně. Možným vysvětlením je to, že tak o sobě tvoří obrázek jako o osobě bez závazků. Ženy navíc alternativním partnerům na Instagramu údajně věnují více pozornosti než muži. Naopak ti, u nichž byla se vztahem vyšší spokojenost, více do něj investovali a byli oddanější, fotky svého vztahu sdíleli mnohem více a navíc si s partnerem fotografie navzájem častěji lajkovali i komentovali.

Je normální, že sociální sítě používáme jako prostředek k tomu ukazovat, jak žijeme, což zahrnuje i to, jak šťastní v našem vztahu jsme. Už v minulosti probíhaly výzkumy, které dokázaly, že dojem, který si o člověku utváříme z jeho facebookového profilu, bývá správný. Profily odpovídají skutečnosti z toho důvodu, že nás na sociálních sítích sledují lidé, kteří nás dobře znají a snadno by nás prokoukli, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří na vztahy přes sociální sítě chodí. Je jasné, že pokud věnujete příliš mnoho pozornosti ostatním lidem, není to pro upevnění vašeho vztahu nejlepší, protože čím více pozornosti ostatním věnujete, tím zajímavější se vám zdají.

Pokud je tedy váš Instagram zaplněn šťastnými fotografiemi, je dost pravděpodobné, že lidé skutečně šťastní jsou. Zároveň, pokud jste sami ve vztahu a pokukujete po ostatních profilech, je také dost pravděpodobné, že fotografie alternativních partnerů více oceníte, a že vaše pouta nejspíše tak silná nebudou.

--

Jmenuji se Kateřina Petrusová a absolvovala jsem studium psychologie a sociologie na The University of Edinburgh ve Skotsku. V zahraničí jsem studovala díky finanční podpoře  Nadace The Kellner Family Foundation, o kterou mohou žádat studenti středních škol, kteří chtějí studovat v zahraničí nebo studenti vysokých škol, kteří v zahraničí už studují, ale chybí jim finanční prostředky na uhrazení nákladů na samotné studium či ubytování. O grant lze žádat každoročně do 30. dubna. Pro více informací, prosím, navštivte www.kellnerfoundation.cz.

 


[1] Sharabi, L. L., & Hopkins, A. (2021). Picture perfect? Examining associations between relationship quality, attention to alternatives, and couples’ activities on Instagram. Journal of Social and Personal Relationships, 26540752199166–. https://doi.org/10.1177/0265407521991662

[2] Rusbult, C. E. (1980). Commitment and satisfaction in romantic associations: A test of the investment model. Journal of Experimental Social Psychology, 16(2), 172–186. https://doi.org/10.1016/0022-1031(80)90007-4

[3] Sharabi, L. L., & Hopkins, A. (2021). Picture perfect? Examining associations between relationship quality, attention to alternatives, and couples’ activities on Instagram. Journal of Social and Personal Relationships, 26540752199166–.