Klavíristův blog: kapitola druhá

Je mírně chladný začátek února roku 2018 v Novém Yorku. Severozápadní Manhattan je velice inspirativní prostředí, plné parků jako the Riverside Park, the Central Park a the Morningside Park či neogotických a neorenesančních budov jako jsou the City College a The Columbia University ( kam chodím na povinný předmět Humanities ).

Je zde také mnoho kostelů, například pátá největší křesťanská katedrála světa - the St. John Divine cathedral (ve které mimochodem mám tu čest podruhé vystoupit 19.2., tentokrát se sborem the Chamber Choir of Manhattan School of Music, který je určený hlavně pro operní zpěváky, do něhož  jsem se připojil tenhle semestr - kromě klavíru také ovládám dobře sborový zpěv a sbormistři si mě váží díky mé zapálenosti a odhodlanosti být vůdcem mé sekce - jsem většinou bas či bariton ), nebo the Riverside Church, jehož monumentální věž zdobí okolí včetně Manhattan School of Music a připomíná tajemnou věž Orthanc z Tolkienova Pána Prstenů. V obou kostelech jsem měl tu čest vystupovat v rámci předmětu Symphonic Chorus (naposledy to bylo Mozartovo requiem, v jarním semestru sbor připravuje druhou symfonii od F. Mendelssohna, kde má sbor důležité party).
 
Podzimní semestr proběhl skvěle, měl jsem až na jeden předmět samá Áčka (kazí mi to B+ z humanities ). Celé zimní prázdniny jsem strávil v New Yorku cvičením na klavír a přípravou na lednový recitál. Moje premiéra na MSM byla velmi úspěšná, trvala víc jak hodinu a půl. Můj profesor mě chválil a všichni moji známí, spolužáci i kamarádi mě přišli podpořit. V takových chvílích mi je ctí reprezentovat Českou republiku hraním klavírních skladeb od českých skladatelů jak z minulosti, tak i ze současnosti a dál šířit tu krásu, která pro mnohé mimo ČR zůstává stále naprosto neprobádanou. Hrál jsem skladby od Bacha, Beethovena, Vítězslava Nováka, Klementa Slavického a Jiřího Trtíka a můj výkon jsem si nechal nahrát a některé skladby jsem zveřejnil na svém YouTube kanále:
https://www.youtube.com/channel/UCBM0pbLuEjaFCZcOcyJXXhg?view_as=subscriber V současné době mě trápí ta fáze cvičení, kterou zažívá snad každý klavírista na tomto světě, a to dodělávání, zdokonalování a dopilování koncertních etud, které jsou nezbytnou součástí klavírního repertoáru a které jsou součástí seznamu povinných skladeb ve všech velkých klavírních soutěžích. Konkrétně to jsou dvě etudy od Fryderyka Chopina - opus 25, číslo 8 Des dur, přezdívaná jako "sextovka" a číslo 11 a mol, přezdívaná jako "zimní vítr" a jedna etuda od Ference Liszta, pod názvem "la Leggierezza" v tónině f mol. Můj profesor mě většinou chválí za kreativní nápady, ale vždy je nad čím pracovat - frázování, kontrola dynamik, stylovost, úhoz, prstoklad, tempo, všechny tyto atributy je třeba zdokonalovat a jde to rychleji, když k tomu máte odborného učitele a rádce.