FAQs - Inženýrství na Cambridge

1. Jak probíhá přijímací řízení?

To záleží na koleji. Hlásil jsem se na Jesus College. V roce 2012 to byl pohovor z matematiky, fyziky a Thinking Skills Assesment¹. Obecně jsou pohovory vždy součástí přijímacího řízení.

2.    Jaké byly pohovory?

Pohovory a celý přijímací proces byly vlastně docela pěkný. Zkoušející věděli, že uchazeči jsou velmi vystresovaní, a tak dělali, co jen bylo v jejich silách, aby nás uklidnili. Během mého pohovoru z fyziky se mě zeptali na několik otázek. Testovali moji schopnost spojit látku z matematiky s fyzikálními problémy. Také se mě ptali otázkami typu: vysvětli proč…, jaké síly působí na toto….atd. Před začátkem matematického pohovoru jsem dostal hromádku papírů s problémy a měl jsem jich v daném čase vyřešit co nejvíc.  Většinou se týkaly aplikování něčeho, co jsem se učil, ale v nové situaci. A některé otázky byly úplně stejné, jakými jsme se zabývali ve škole².

3.    Jak bych poradil ohledně pohovorů?

a.    Přemýšlejte nahlas. Chtějí vědět, o čem přemýšlíte. Sezení v tichu vůbec nepomáhá. Nebudou vědět, zda jste se zasekli na dělení dvou čísel nebo jestli přemýšlíte o úplně jiném přístupu k řešení.
b.    Ujistěte se, že znáte svoji matematiku a fyziku.

4.    Jak studování inženýrství probíhá?

Výuka se skládá ze tří pilířů: přednášky, laboratoře a supervize. Přednášky jsou přednášky, a průměrně jich je 10 týdně první tří roky. Každá trvá 50 minut. Laboratoře jsou o provádění experimentů. Většinou trvají 2 hodiny, někdy je součástí i psaní zprávy (dalších 1 – 8 hodin času). Laboratoře jsou zajímavé, ale většinou jsem neměl absolutní zdání, o co jde. Na konci, až po analýze výsledků, jsem většinou pochopil, co se vlastně dělo. Supervize jsou to nejlepší. Jsou jednou z věcí, které dělají Oxbridge unikátní. Jedná se o setkání studenta se zaměstnancem univerzity s cílem bavit se o akademických věcech. V mém případě to znamenalo sezení 2 - 3 studentů s profesorem, doktorem nebo doktorandem, abychom prošli example sheets. Example sheets představoval set problémů, které jsme měli řešit po přednáškách. Vycházely asi 1 - 3 problémy na přednášku. Supervize zde probíhaly kvůli tomu, aby studenti zkouškami prošli. Nebyly to super intelektuální mozek zvětšující konverzace o světě, jak jsem si původně představoval, ale byly dostatečně dobré. Umožnily mi ptát se na věci, kterým jsem na přednáškách nerozuměl (troufám si tvrdit, že díky nim jsem všechno z přednášek pochopil). Byly také skvělou motivací pro studenty, aby pracovali průběžně, a ne pouze nárazově před zkouškami.

5.    A co samotný obor?

Skvělou věcí tohoto oboru na Cambridgi je jeho sestavení. Člověk studuje všechna odvětví inženýrství během prvních dvou let. Cílem je usnadnit studentovi rozhodnutí, ve které oblasti inženýrství se bude specializovat ve třetím a čtvrtém roce. Ale i přes to je zde stále prostor pro různorodost. Ve třetím roce jsem si musel vybrat 10 modulů asi z 50. Každá specializace jako strojírenství, letectví, energie… má moduly, které se k dané oblasti započítávají. Student se specializoval v dané oblasti, pokud měl alespoň 6 modulů, které se k ní počítaly. Je zde mnoho průniků mezi obory, např. modul dynamika se počítá ke strojírenství, letectví, instrumentaci a systémům řízení atd. Já jsem se specializoval ve strojírenství, neboť to byla nejširší oblast. Čtvrtý rok je velmi odlišný. Nejsou už žádné supervize. Student také dělá celoroční projekt, na kterém stráví asi polovinu studijního času. Projekty se liší, od přímé spolupráce s průmyslem jako Rolls-Royce, nebo více univerzitní jako třeba dynamika plamenů či testování robotické ruky. Cokoliv, co vás napadne.

6.    Proč Cambridge?

Cambridge je dle hodnocení jedna z nejlepších univerzit na světě. Co dělá Cambridge tak skvělým místem?

a.    Zaměstnanci.
Přednášející jsou světoví odborníci svých oblastí. Připadalo mi, že hodně věděli a byli velmi vstřícní. Ochotně zodpověděli jakoukoliv z mých otázek po přednáškách, které byly zajímavé a až na výjimky výborně připravené. Univerzita chce pro studenty to nejlepší a tak jsou věci flexibilní. Například jsem měl dělat jeden projekt ze strojírenské oblasti. Ten, o který jsem měl zájem, byl o kontrole čtecí hlavy CD přehrávače. Zeptal jsem se teaching office, jestli by mohli tento projekt dát také pod strojírenskou oblast, protože moduly kontroly řízení se započítávaly do strojírenství. S radostí mi vyhověli.

b.    Studenti.
Studenti (undergrads) byli pečlivě vybráni. To znamená, že mnoho "materiálu" může být propráno poměrně rychle v porovnání s ostatními univerzitami. Také je zde mnoho strašně chytrých a inspirujících lidí.

c.    Prostředí.
Město Cambridge vypadá moc pěkně. Je zde mnoho krásných a historických kolejí. Užíval jsem si, když jsem se ráno probudil a díval se skrz sto let staré okenní tabulky na budovy, kde už mnoho studentů žilo přes stovky let. Byl to prostě úžasný pocit. Obzvláště, když ráno halila mlha. Také zde vznikají takové náhodné příležitosti, jako třeba posadit se do křesla, kde sedával C. S. Lewis.

d.    Doprava.
Všude po Cambridge se jezdí na kole. Město je placaté. Všude se lze dostat během 15 minut. Moje pohodová cesta do CUED trvala 6 minut, a když jsem trochu přidal, byl jsem tam už za 4. Další výhodou je, že Cambridge je 50 minut vlakem od Londýna, a 30 minut od letiště Stansted.

e.    Volný čas.
I přes to, že Cambridge je Cambridge, člověk si najde volný čas. Můj director of studies nám v prváku řekl, že pokud je člověk "organizovaný" a dělá domácí úkoly ihned, tak má čas na societies. Societes jsou studentské kluby. Cokoliv si vymyslíte, na to existuje society. Od hraní RPGs, poezie, ochutnávání sýrů, podnikání, lacrossu, ledního hokeje, tanečního sportu, stavění solárních aut, na cokoliv. Strávil jsem hodně svého času v těchto societies a bylo to opravdu obohacující. Také skvělý způsob, jak potkat lidi. Znal jsem studenty, kteří veslovali 12 hodin týdně, a stejně dostali first.

7.    Co bych udělal jinak?

Asi bych se snažil být lépe "organizovaný", abych mohl trávit víc času s kamarády a více se věnovat společnostem. Čím víc se člověk zapojí, tím více získá.

___________________________________________________

¹Příklad takového testu lze najít zde: http://www.admissionstestingservice.org/images/24890-tsa-cambridge-specimen-test.pdf

²Nutno dodat, že jsem střední školu v ČR nedokončil, neboť jsem odešel ve třeťáku dělat A-levely.