Do projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme vstoupili ve školním roce 2012/2013 a stali se modelovou školou jeho první fáze, která trvala pět let. Projekt nás oslovil – jeho vize byla v souladu se směřováním školy, a ještě škole nabízel velkou podporu. Čímž nemáme na mysli jen podporu finanční, ale především podporu profesní, kterou nám poskytovali pedagogičtí konzultanti a odborné vedení projektu. To jsme velmi oceňovali a oceňujeme dodnes.
Během pěti let, kdy ve škole působila naše první pedagogická konzultantka, se škola začala postupně proměňovat. Už během prvního, zkušebního roku jsme byli doslova okouzleni výukou a přístupem k dětem v projektových školách. Postupně jsme vstřebávali další a další zajímavé poznatky, naši učitelé absolvovali kurzy MBTI, RWCT, Respektování… Zkrátka jsme se učili, jak dát našemu učení nový směr.
V dalších letech jsme si pomalu začali hledat vlastní cestu pedagogického rozvoje školy i rozvoje osobního. Stále v něm ale hrála významnou roli naše pedagogická konzultantka, která s učiteli připravovala výukové lekce. Díky jejím radám se v našich hodinách děti vždycky učily se zájmem a větší motivací.
Projekt nás naučil spolupracovat, předávat si informace, učební materiály i zkušenosti, diskutovat a přemýšlet o výuce trochu jinak, než jsme byli zvyklí. Nastartoval sdílení, vzájemné hospitace, tandemovou výuku, spolupráci a diskusi nad efektivitou hodin. To vedlo k ještě větší důvěře učitelů mezi sebou navzájem a k posílení dobrých vztahů v kolektivu.
Postupně nás projekt a činnosti s ním spojené ovlivnily všechny. Někoho více, někoho méně, ale do nějaké míry celou školu beze zbytku. Proměnila se totiž celá školní kultura – je v ní teď mnohem více respektu a spolupráce. A co je nejdůležitější, v řadě případů se změnil k lepšímu vztah učitelů k jejich povolání… a hlavně k dětem.
Přáli bychom každé škole, aby dostala stejně jako my možnost spolupracovat se skvělými pedagogickými konzultanty. I školy se totiž potřebují učit. Takže když nám projekt nabídl, abychom s ním spolupracovali i v jeho druhé fázi jako projektová škola, nebylo to dlouhé rozhodování. Navázali jsme na sebe devět spřátelených škol a s podporou pedagogických konzultantů se společně věnujeme čtenářské a kritické gramotnosti, přemýšlíme, jak lépe učit… zkrátka se snažíme rozvíjet pořád dál.
Eva Fiřtová
ředitelka školy
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION